Aj napriek poklesu registrácií nových motocyklov sú vďaka prívalu jesenných noviniek vyhliadky na budúcu sezónu optimistické. Prinášame ohliadnutie za rokom 2017 v registráciách motocyklov podľa kategórií.Všetky čísla vychádzajú z podrobného štatistického výstupu evidencie Ministerstva vnútra SR, kde sú informácie ku každému jednotlivému stroju, ktorý sa dostal do evidencie na Slovensku v roku 2017. Podľa značiek bez rozdielu kategórií motocyklov je poradie nasledovné:
Absolútne dominuje značka HONDA, s už tradične zmáknutým marketingom a širokou ponukou strojov pre masy. Na vrcholných priečkach sú etablovaní výrobcovia. Do druhej desiatky prenikli aj brandovaní číňania lokálnymi predajcami (Adamoto, Maxon) hlavne kvôli predaju skútrov. Neviem teda, prečo značku Maxon zostavovatelia katalógov ignorujú. Naopak v katalógu dostávajú priestor etablované značky, ktoré však u nás dosahujú tragické registrácie (MV Augusta 6ks výlučne model Brutale, Benelli 11ks, MotoGuzzi a Husquarna po 18 ks ).
Kategória L1e
Kategória, kde dominujú Taliani. Stále sa predáva aj malá Betka, ktorá preberá dedičstvo po domácej babette. K tomu istému sa hlásia aj 2ks Peugeotu Vogue. Zmenšených poľsko-čínskych kópií Ducati Monster vo veľkosti Hondy MSX sa predali 3ks – je to model Romet Pony Monster 50. Klasický motocykel, tiež Romet, model Z-XT 50, je na 7. mieste, 10. a 11. miesto okupujú elektroskútre PC-004 a VIENNA.
Kategória L3e-A1
Jedná sa o najpočetnejšiu kategóriu, ktorá hlavne kvôli skútrom odsunula 50-ky na pokraj záujmu. Dominuje tu skúter od Hondy PCX, ktorý si môže dovoliť každoročné zdražovanie. Tento rok však zaznamenal pokles skoro 30%(!) Naopak, rástol asi najlepší maxiskúter v tejto kategórii – Honda Forza. Ani Yamaha NMax – modernejšia „kópia“ najpredávanejšieho skútra Európy – si nevedie zle, aj keď registrácie oproti PCX sú menej ako polovičné. Moderný Medley od Piaggio si nevie stále získať trhovú pozíciu zodpovedajúcu kvalitnému riešeniu. Honda ho jednoducho marketingovo „zabíja“.
Z klasických motoriek dominuje lowcost od Hondy – model CB125F. Aj napriek tomu cena pomaly rastie. Z motoriek je ďaší DUKE 125 od KTM na 29. mieste s 19 kusmi, Yamaha MT-125 potešila 8 jazdcov a to je okolo 50-ho miesta. Zo známych modelov sa zaevidovalo ešte 7 kusov honďáckeho MSX. Najlepšia 125-ka, Yamaha YZF-R125 si pripísala 4ks, rovnako ako lowcostová novinka YS125 rovnakého výrobcu. Aprilia s novým malým Tuonom 125 to dosiahla na smutnú jednu registráciu.
Kategória L3e-A2
Kto iný, ako Honda by mal dominovať. Celkom sa uchytila aj jej novinka Rebel 500 s nie každému lahodiacim dizajnom. Yamaha ťaží z inovovaných skútrov a KTM s offroadmi. Zdá sa, že ani jawácka 350OHC nezostala na okraji záujmu, veď koniec koncov ide o preverenú konštrukciu v lákavom kabáte.
Kategória L3e-A3
Najväčšia kategória je tento rok s novým lídrom BMW 1200 GS s vrtuľkou na nádrži, tesne naledovaný Hondou. Z prvej 20-ky tesne vypadla veľká Multistrada s 19 kusmi. Harley boduje s naháčom pre ázijských vyznávačov značky, jeho bratranec STREET ROD
je 26 v poradí so 17-mi kusmi. Registrovaná je aj jedna Panigale Superleggera a jedna Final Edition od Ducati. Nové veľké Aprilia TUONO V4 1100 Factory E4 pribudlo v 4 kusoch. A Husquarna neoslovila príliš široký okruh, 701-ky sa zaregistrovali len 4ks. V tejto kategórii sa predala aj jedna šesťstovková Jawa Sportard Adenium a tri modely Vintage.
Kategória L5e
Trojkoly sú stále len okrajovou záležitosťou, možno aj kvôli tomu, že na ne nemôžeme s vodičákom B. (okrem tých slabých do 15kW)
Kategória L6e
Ľahkých štvorkoliek sa predalo minimum, je tu však elektrický líder Veloxtrike so štyrmi kusmi.
Kategória L7e
Štvorkolky sú na Slovensku populárne, prispieva k tomu členitý terén, dlhá zima a v neposlednom rade aj cenová dostupnosť ázijských výrobcov, ktorí tomuto segmentu dominujú.
To je prehľad za rok 2017, ak je záujem o konkrétny model, napíšte do diskusie 🙂