Prinášame ohliadnutie za rokom 2018 v registráciách motocyklov podľa kategórií.Všetky čísla vychádzajú z podrobného štatistického výstupu evidencie Ministerstva vnútra SR, kde sú informácie ku každému jednotlivému stroju, ktorý sa dostal do evidencie na Slovensku v roku 2018. Podľa značiek bez rozdielu kategórií motocyklov je poradie nasledovné:
Kategória L1
Kategória AM-kových vodičákov sa každoročne zmenšuje. Dominuje tu už tradične
talianske Piaggio, tento rok sa však na úspechu päťdesiatkovej Liberty
výrazne podieľa aj súťaž coop jednoty, kde bolo v súťaži až 60 skútrikov.
Klasických motocyklov s radením rýchlostí sa zaregistrovalo v tejto kategórii
len sedem.
Kategória L3e A1
V tejto kategórii vyhradenej pôvodne šesťnáročným dominujú skútre, ktoré
umožnujú jazdu aj na B-čkový vodičák. Dominantná je už tradične Honda PCX,
ktorej minuloročná inovácia dala ďalší impulz k predaju. Noviniek sa predalo
241 kusov, rovná 200-ka zostala na dopredaj staršieho modelu. Modernejší
konkurent od Yamahy NMAX aj napriek rovnakej cene nevie konkurovať. Pekný
predaj dosiahol pohľadný skútrik od SYMu Jet14. V tejto katégórii sa
presadili brandovaní čínania s lokálnymi značkami MAXON a Adamoto.
Klasické motocykle tejto kategórie sú rovnako doménou Hondy, najpredávanejší
je už morálne zastaralý model CB125F. Tu už ponákajú lacnejšie a modernejšie
alternatívy aj číňania… Ale novinka Hondy CB125R v štýle neo retro mala
tiež dobrý vstup na trh. V tejto kategórii sa vôbec nedarí talianom. Ani čína
nie je dostatočne lacná, aby si začínajúci motorkári rozmysleli kúpu
tradičných japonských značiek.
Kategória L3e A2
Osemnásťroční už môžu siahnuť po strojoch tejto kategórie. Prekvapivo tu
dominuje „choper“ Rebel 500 od Hondy s dosť rozpačitým dizajnom. Druhé je
vysoko cenené Duke 390 od KTM. Honda tu jasne vedie v motocykloch so svojimi
500-kami, Yamaha zasa v skútroch (v tabuľke kurzívou). Pri pohľade do tabuľky
registrácií je jasné, že tu číňania nemajú šancu. Ani európania nemajú na
ružiach ustlané. Zadarilo sa dostupnej novinke od čínsko-talianskeho Benelli,
„cenduro“ TRK dosiahlo 28 registrácií.
Kategória L3e A3
V „kráľovskej kategórii“ dominuje tradične BMW so svojim GS-kom. Teda na
Slovensku je to rovnaké, ako na celom svete. Honda je však druhá so svojim
univerzálom NC750. Dominujú tu veľké cestovné endurá. Medzi klasickými
naháčmi vediet Yamaha s MT-07. Páčia sa aj Z-ká od Kawasaki. Ani lacné
harleye 750 z Indie už nelákajú, pózeri sa už asi zásobili vlani 🙂 Za to sa však predávajú klasiky americkej v rovnakom celkovom objeme, ako minulý rok.