Jubilejný 10. zraz sa konal opäť v Ružomberku. Zanietenci vystavili motocykle v centre mesta v sobotu 24.8.2019.Celkovo som napočítal 24 vystavených strojov, ktorých výroba sa skončila v roku 1958. Účastníci boli už tradiční. Páni, ktorých zdobili šediny. Veľká účasť bola z Čiech, ale našiel sa stroj aj s nemeckou ešpézetkou. Pôvodných strojov je už málo. Renovátori so súčasnými technológiami zvládnu dostať stroj do stavu, v akom nebol ani za nova. Nešetrí sa chrómom, ani lakovaním. Páni na zraze sú, podľa diskusie s niektorými, dlhoročnými vlastníkmi týchto strojov. Desať a viac rokov. Nad súčasnými cenami nad 20000€ krútili hlavami. Spomínali aj príhody spred rokov, keď sa ešte plní elánu vybrali do Chorvátska. Údajne dumali nad tým, či sa v prípade pokazenia motorky na ceste vôbec oplatí po ňu vôbec poslať odťah. Pri súčasných cenách táto dilema odpadá 🙂
Po výstave v Ružomberku si dali účastníci okruh cez Terchovú do Starej Bystrice, a cez Vychylovku hornooravskou magistrálou späť cez Oravský Podzámok do Dolného Kubína. Pekný výlet na krásnych strojoch.
V debatách sa skloňoval aj najnovší počin Indov na tému Jawa, model 300. Česká Jawa totiž oznámila na oslavách 90. výročia založenia, zámer dovážať tieto stroje do Európy v roku 2021. Najskôr ich musia homologizovať a upraviť, lebo normu EURO4 prekračujú údajne o 400%(!). Cena by mala byť do 6000€. Majitelia päťstoviek tento model prekvapujúco nezavrhovali, páčil sa im najmä zvládnutý retro dizajn. Aj preto prikladám porovnanie údajov a fotiek motora. Indická Jawa má parametami totiž bližšie k legendárnym päťstovkám, ako panelkám, ktorých dizajn kopíruje.