JAWA 500 OHC. Posledný čisto jawácky produkčný štvortakt. Po ukončení jeho výroby zostali Jawe už len jednoduchšie dvojtakty a nenasýtený východný trh. Aktuálne trhové ceny modelov 500 OHC sa vyšplhali vysoko nad hranicu 30000€. To je šialené. Motocyklov sa vyrobilo probližne 7000, pričom podľa prameňov sa dochovalo v Česlej republike zhruba 1100 strojov, na Slovensku 270 a niekoľko desiatok v ďalších krajinách. Nejedná sa teda o vyslovenú raritu, prím tu hrá lokálny trh a spomienková nostalgia. Podľa renomovanej tlače toho obdobia sa nejednalo o nijaký brutálny zázrak. Určite je to stroj, ktorý má svoje špecifiká, ale nedosahoval ani kvalitu spracovania ani konštrukčnú kvalitu anglických štvortaktov. Prvé sériové stroje sa na trhu objavili v roku 1951 a bolo im vytýkané chyby, ako únik oleja (kvapky zostali aj na ružomberskej dlažbe), slabé brzdy a hlavne slabá stabilita. Príčinou je rám, ktorý vychádza z dvojtaktného jednovalca typu 11. Ťažký štvortaktný dvojvalec tento rám príliš nezvládal, teda motor bol rýchlejší od podvozku. V podstate tieto problémy sú oficiálne potvrdené, ale vtedajšie štátne podniky to neriešili a sústredili sa na jednoduchšiu výrobu dvojtaktov. Typ 15 sa na československom trhu yačal predávať za 150000Kčs, bolo to však ešte krádežou úspor, teda pred „menovou reformou“. Nová cena v roku 1953 bola 22000Kčs, pričom následne klesla na 15000Kčs. Bolo to trojnásobok toho, čo stála ČZ 125. Výroba skončila v roku 1958, pričom sa ešte na začiatku šesťdesiatych rokov dopredávali stroje za 15000Kč. Taký slabý záujem bol v tej dobe o drahé štvortakty. Podľa dokumentácie nebol na sériové stroje použitý iný odtieň, ako je jawácka červená 8850.
Tento rok sa však v Ružomberku objavil aj stroj vo farbe slonovej kosti. Videl som prvýkrát. Samozrejmou účasťou sú na zraze sú čierne stroje. Takže s odstupom rokov sa dá aj historická vernosť vyložiť rôzne. Argumentuje sa pritom prototypmi a podobne. Už legendárna je v tomot smere „vatikánska 500ka“ od ČZ. Ale spät k Jawe. Ružomberok sa vyprofiloval za tie roky organizácie medzi uznávané zrazy Jawy 500. Prevládajú účastníci zo zahraničia, dominantne z Čiech, ale sem tam sa objavujú sa kúsky aj z iných krajín (Poľsko, Nemecko). Členovia ružombesrkého automotoklubu pritom vlastnia 3 päťstovky.
Po debate na ružomberskom námestí účastníci naštartovali 28 strojov a otočili plynom v ústrety ceste po Liptove a Orave. Cesty ako stvorené na kochačku pre viac ako šesťdesiatročné stroje, ktoré si svoju slávu užívajú po nepriaznivej mladosti na staré kolená.
Použil som niektoré čísla z knihy Století motocyklu od Martina Reissnera.