Rok 2023 bol opäť rekordným rokom. Leví podiel na tom majú aj nasledujúce kategórie, ktoré stoja mimo záujmu motocyklových redaktorov. Skútre (skúter nie je motorka, ako píšu v Motohouse) a malé stroje stroje pre „poďobaných tínedžerov alebo strýcov na ryby“, ako sa tiež nechali počuť. Malé kategórie však tvoria zhruba tretinu predajov dvojkolesových strojov.
Tu dominuje česká značka HECHT, ktorá prerazila aj na slovenskom trhu so svojimi čínskymi elektrickými skútrami a veľkými elektrickými kolobežkami, ktoré už vzhľadom na výkon potrebujú EČV. novinármi je to ignorovaná značka, napríklad český časopis MOTOCYKL ju vyraďuje zo svojich grafov. Úbohé. Dokonca sa nedostávajú tieto stroje ani do československých katalógov, ktoré nereagujú na elektrizačný trend (teda ak to nie je ZERO, alebo Harley, všakže). V tejto kategórii je stálicou motorro, ktorý ponúka už roky stroj Digita. Česká značka mpKorado však „vyhrala“ túto kategóriu s čínskou paródiou na babettu, modelom SuperMaxi (registrované pod pôvodným čínsky výrobcom ako Nooma Mini, viď obrázok).
S 12 palcovými kolesami a kopou chýb za 1000 euro to nie je bohvieaká kúpa. Dovozca chyby uznáva a na rok 2023 ponúka vynovenú verziu na 14, ktorá údajne má všetko vylepšené, ale je o pár stoviek drahšia. V tomto kontexte sa ako najlepšia voľba ponúka stará dobrá babetta… Kedysi slávna kategória tak prenechala žezlo elektrickým značkám z ďalekého východu. Stúpajúce ceny benzínových strojov nútia zákazníkov preferovať určite lepšie stroje kategórie 125ccm, teda A1.
Ľahké trojkolky na AM vodičák sú skôr nákupnými invalidnými vozíkmi (ako ináč, od HECHTu), ako strojmi pre zábavu. Nájdeme tu však aj stroje s ložnou plochou (na obrázku ZongShen GF 500)
. Všetko je však elektrifikované.
Roky rokúce je na Slovensku v tejto kategórii lídrom Honda PCX. Na rozdiel od číňanov inovuje pravidelne a teraz je už kvalitou na míle vzdialená od svojich neustále zdražujúcich kópií (napr. Keeway Cityblade). Tradične úspešnou značkou skútrov v tejto triede je značka SYM, ktorá dosahuje úspech moderným modelom JET X, ktorý je priamym konkurentom PCX. Vespa od Piaggia si napriek narastajúcej cene udržuje kultový status a týmn aj predaje. Čínske klony (Adamoto, Maxon) sú stále založené na brutálne zastaralých vzduchom chladených motoroch GY6, dávnym pôvodom z Číny, ktoré silou vôle udržiavajú pri živote aj napriek norme Euro5. Čína jednoducho neinovuje. Ako sa to má robiť ukázala talianska Aprilia so svojim skútrom SR GT
, ktorý vtrhol na trh ako víchor a nebyť nedostatku strojov, čísla by boli vyššie. Niekoľkomesačné poradovníky nám dali spomenúť na socialistické hospodárstvo. Hrdým majiteľom červenej Aprilie Sport som sa stal aj aj 🙂
V klasických motocykloch (teda tých s radičkou, lebo bez nej to nie je „pravá“ motorka) zvíťazila na celej čiare Honda. Úsporný model CB125F dosiahol skvlelých 86 registrácií. Čína v tomto segmente už nedokáže konkurovať ani cenou a tobôž nie kvalitou. A tento model sa dokonca finalizuje rovnako ako PCX v talianskej fabrike. V tejto kategórii sa na elektriku vôbec nehrá, relevantné počty predáva tu len značka SuperSoco. BMW tu registrovalo 2 stroje CE 4 pre béčkový vodičák a ITALJET so svojim skvelým Dragsterom dosiahol len 4 registrácie.