Celkové registrácie kategórií L na Slovensku boli opäť rekordné. Jednostopé vozidlá Kategórií L1e a L3e narástli medziročne o 568 kusov. Celkovo bolo na Slovensku v roku 2023 registrovaných nových motocyklov v kategóriách L1e a L3e 7930 kusov, čo je medziročný rast o 7,7%. Lídrom je dlhé roky Honda, ktorá si drží prvé miesto napriek internetovým mudrlantom, ktorí ju nazývajú ako značku bez emócií. Pozrieme sa na kategórie bližšie. Kategória A1 tvorí celých 34% predaja jednostopých vozidiel na Slovensku. Dá sa povedať, že skútre živia slovenských predajcov napriek hlúpym komentárom, že „skúter nie je motorka“.
Kategória L1e s možnosťou šoférovať od 15 rokov
Najslabšej kubatúre tvrdo konkurujú elektrické bicykle, ale napriek tomu sa drží, a v roku 2023 bolo registrovaných na značky celkovo 348 motocyklov, čo je medziročný nárast o 51 kusov. Zásluhu na tom má česká značka MpKorado s čínskym mopedom, ktorý vzdialene pripomína babettu. V značkách dominuje taktiež český brand HECHT, ktorý poznajú najmä záhradkári. HECHT zachytil elektrifikáciu a svojimi dostupnými skútrikmi na olovené baterky ovládol český a slovenský trh. Benzínové značky sú na kusových predajoch, štýlová drahá Vespa sa však ešte celkom drží. Značka SYM ponúka priškrtený model ORBIT, ktorý vďaka maximálnej rýchlosti v techničáku 25km/h môžu šoférovať už dvanásťroční bez vodičáku. Hovorí sa tomu ohýbanie legislatívy 😉
Kategória L3e A1 s možnosťou šoférovať od 16 rokov
Najrozšírenejšia kategória tvorí väčšiu tretinu trhu. Dominujú tu skútre a minulý rok bol v znamení brutálnej prevahy Hondy. Honda so svojimi dvoma skútrami, PCX a Forza v súčte prekročila magickú tisíckusovú hranicu! Veľká gratulácia, PCX je u nás už roky synonymom slova SKÚTER. Ostatní s úctivej vzdialenosti sledujú tento úspech, ale kópie PCX-ka sa nepresadili. Honda má však viac želiezok v rebríčku, a vedie aj v „klasických“ motocykloch so spojkovou páčkou, kde je model CB125F roky bezkonkurenčným lídrom. Z elektrických značiek sa na Slovensku presadila len SuperSoco. Pre zaujímavosť, extravagantné BMW CE04 na elektriku si vo verzii A1 zaregistrovalo celkom 7 majiteľov. Trh A1 ovláda Honda skoro s polovičným podielom, druhá Yamaha zvýšila mediročne podiel v kategórii o 4% a dostala sa sem z minuloročného piateho miesta, tretí je SYM, ktorý stratil mediročne 6% trhu!