Teraz sa zameriame na plnoletých, a pozrieme sa na kategóriu začínajúcich motorkárov či veľkých skútrov, čo je A2 a kráľovskú kategóriu A3, teda dvojkolesové mašiny bez obmedzení. Aj tu napriek proklamáciám o nástupe čínskych značiek dominujú japonci a tradične BMW. CF MOTO medziročne zaznamenalo dokonca pokles o 10 kusov. Asi preto teraz tie brutálne výpredaje za dumpingové ceny od číňanov.
Kategória L3e A2
V kategórii dominuje Honda vďaka neustále inovovaným päťstovkám. Dokonca aj v modeloch obsadila prvých 7 (!!!) priečok. Skútre sú označené modrou kurzívou, a aj tu dominuje Honda. KTM boduje najmä vďaka špeciálom do terénu a malému Dukovi. Tu je vidieť, že začínajúci motorkári sa spoliehajú na známe značky. Číňania ako VOGE a CF MOTO sa umiestňujú len v objemoch, ktoré zavedené značky opustili, a to sú práve tristovky. V značkách si Honda udržuje dominanciu podielu, ostatní len so závisťou sledujú jej náskok.
Pre zaujímavosť, JAWA registrovala na Slovensku v roku 2023 celkom 25 strojov, z toho 11 bolo Pérákov a 6 klasických indických CL300.
Kategória L3e A3
V kráľovskej kategórii tradične dominuje GS od BMW. Boxer, ktorý svojho času zachránil motocyklovú divíziu BMW. Yamaha so svojím netradičným a ľahkým cestným endurom Tenere trafila klinček po hlavičke. A to bolo frfľania mudrlantov v moto diskusiách, aký je to prepadák. To isté frfľanie sprevádzalo aj predstavenie ďalších bestsellerov triedy, Rebel 1000, Hornet a Transalp boli podľa dikutérov nudné a nevýrazné, radšej si vraj kúpia 800MT od číňanov. No nekúpili, lebo zdá sa, že frfľoši si nové motorky nekupujú 🙂 Zatiaľ to nevyzerá na žiadne čísnke valcovanie, a to posledný rok boli testy číňanov v českom časopise Motohouse skoro v každom čísle. V značkách je aj tu vo vedení Honda s takmer dvojnásobným podielom oproti druhému BMW. Na úrovni BMW je ešte Yamaha, ktorá má dva skvelé naháče MT07 a MT09.